Låt världen ta del av dina fotografier
Älskar du fotografering och önskar att du enklare kunde dela med dig av dina fotografier eller fotograferingskunskaper? Digitaliseringen har gjort det möjligt att nå ut till en global publik, men samtidigt är konkurrens knivskarp och det är lätt att försvinna i mängden. Här kan du läsa mer om hur du kan gå tillväga för att låta världen ta del av dina vackra fotografier.
Skapa en SEO-anpassad hemsida
En bra hemsida är A och O för alla fotografer. En professionell och SEO-anpassad hemsida är nödvändig oavsett om du är en yrkesfotograf eller om fotograferingen är en hobby eller extra inkomst. Vackra fotografier förtjänar att visas upp för omvärlden. En snygg och proffsig hemsida är den moderna motsvarigheten till ett galleri. Om du inte har den tekniska kunskapen kan du låta https://beetroot.se/ skapa en hemsida åt dig. Beetroot är ett socialt företag som erbjuder skräddarsydda lösningar inom IT och design. Företaget grundades av två svenska sociala entreprenörer 2012 och idag har de vuxit till 450 medarbetare i Ukraina och Sverige. De erbjuder en rad olika mjukvarulösningar, inklusive WordPress-uteckling. Det finns många fördelar med att skapa en hemsida från grunden i stället för att använda färdiga gratismallar. Bland annat är det bättre gällande SEO, vilket gör att din hemsida kommer att ranka högre i sökmotorer som Google. Dessutom kan du designa och anpassa hemsidan precis som du vill om du skapar den från grunden. Du kan exempelvis skapa en e-handel på webbplatsen om du vill kunna sälja dina fotografier. Allt fler människor handlar på nätet och därför kan det vara en bra idé att erbjuda dina besökare möjlighet att handla dina verk direkt på hemsidan. På så sätt är du inte beroende av några mellanhänder.
Använd många olika plattformar
Hemsidan bör ses som din bas. Det är hit du vill att folk ska komma för att titta och kanske även köpa dina fotografier. Det finns dock många sätt att få folk att besöka hemsidan. Du kan med fördel använda olika plattformar för att marknadsföra webbplatsen. Sociala medier som Pinterest, Instagram och Facebook lämpar sig utmärkt för fotografer eftersom bilderna står i centrum. Om du vill dela med dig av din kunskap och kanske erbjuda fotograferingskurser kan du även överväga att använda YouTube, LinkedIn och Twitter. Det finns ett stort utbud av olika plattformar och de har olika målgrupp. Välj dem som bäst passar dig och din målgrupp bäst.